Foto sommer 2010: Marit Anna Evanger/ Vinter 2015: Robin Dance / Sommer 2022: Øystein Thorvaldsen
Lillehammer kommune
Strandpromenaden, et regulert friareal i nærheten av Strandtorget langsmed Mjøsa i Lillehammer.
Skulpturen er lett å få øye på fra Vingnesbrua.
Ingen
《..sette seg ned, slappe av, tenke, prate, krangle, sørge eller kjærtegne.》
Skulpturen former en åpen kube og menneskelig ståhøyde. Plasseringen av skulpturen er gjort med hovedvekt på den forbigående turgåer som følger strandpromenaden; der skulpturen stadig endrer form etter turgåeren sitt blikk og bevegelse langs stien.
Veggene er ikke massive og ugjennomskuelige, menåpne rammer som omslutter landskapet heller enn å skjære seg gjennom det.
Verket består av to identiske vegger 270 x 270 x 40cm, 2,7meter fra hverandre. Stålplater, sveiset og lakkert.
Rødfargen står i kontrast til naturens grønne og blå,og skaper et fokuspunkt for publikum.
Det performative aspektet som alltid er til stede i Aagaards arbeider, finnes også her.Strukturene fungerer også som benker, noe som kan minne om den tidligere serien «Situations», hvor kunstneren innlemmet publikums deltagelse/ - performance i verket, og hvor tanken om stedet og handlingen å sette seg spilte en sentral rolle. De forbipasserende dras instinktivt mot «veggene» - for å sette seg ned, slappe av, tenke, prate, krangle, sørge eller kjærtegne.Aagaard bruker de merkbare skiftene i de fysiske bevegelsene til å fremvise hvordan de uhåndgripelige følelsene fluktuerer, og hvordan begge deler forholder seg til naturens flyt.
Sitater av kustkritiker Andrea Gilbert fra teksten; “Å gjøre det immaterielle materielt (2010)”
Selskap eller navn
©Hilde Aagaard BONO / 2022
Kunst i Innlandet formidler offentlige kunstverk i Innlandsregionen.
Prosjektet drives av Kunstbanken senter for samtidskunst og Oplandia senter for samtidskunst.