«Birisvanen» av Irene Nordli ved Biri omsorgssenter, Gjøvik kommune

Foto: Jannecke Lønne Christiansen

● PLASSERING

Birivegen 53, Biri

● BYGGHERRE

Gjøvik kommune

● KUNSTKONSULENT
Jannecke Lønne Christiansen

● ARKITEKT

Bølgeblikk/Topic Arkitekter v/Constantin Boincean

© Irene Nordli / BONO

OM VERKET


«Birisvanen» (2021)

Utenfor Biri omsorgssenter. Utført i polyuretan, glassfiber, polyester, mosaikk av glass, keramikk og porselen. Skulpturen er en identitetsskaper for Biri omsorgssenter og kan betraktes fra hovedveien, veien inn til hovedinngangen og fra innsiden av omsorgssenterets ulike bygninger.
Irene Nordlis Birisvane preger stedet, omgivelsene og oss med et aktiverende og estetisk holdepunkt i "drop off-sonen", den lille rundkjøringen.


Kriterier for verket
Det var ønsket et tydelig og imøtekommende blikkfang, samtidig underlig og åpen for ulike opplevelser.


Konsept
En hybrid mellom menneske og dyr og med det referanser til mytologien og eventyret.
Se mer "HVA SIER KUNSTNEREN?" nedenfor.

KUNSTNER

Irene Nordli (f.1967)

Født i Oslo, bor og arbeider i Oslo og Heestrand i Sverige.


Irene Nordli arbeider med skulptur og har gjennomført mange store kunst i offentlig rom prosjekter. 


Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (1995) og har vært professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunst og Håndverk til 2019. 


HVA SIER KUNSTNEREN?

Foto: Privat

Irene Nordli
Kunstner

HVA SIER EKSPERTEN?

Foto: Alexander Røsler

Jannecke Lønne Christiansen
Kunstkonsulent

HVA SIER FOLKET?

Foto: Privat

Annette Norvang
Ansatt, Biri omsorgssenter

  • Anatomien fra menneske og dyr er forenklet og fordreid på måter som man kanskje ikke ser med en gang. Skulpturen er sittende, relativt symmetrisk og har vinger som hviler mot bakken. Skulpturen uttrykker ro og tilhørighet, selv om den også vil oppleves som fremmed med sin store størrelse og sine uvante sammensetninger. Skulpturen har et forsiktig uttrykk, men i stor størrelse vil den også være monumental der den sitter og inntar uterommet.

  • I min skulptur ønsker jeg at svanevingene skal gi assosiasjoner til noe beskyttende og til omsorg. 

  • Birisvanen knyttes til stedet og gir skulpturen en lokal forankring med klare referanser til svanen i kommunevåpenet. Svanen vil kanskje også gi en del av beboerne assosiasjoner til sitt egen hjem, der svanen ofte har vært pyntegjenstand i ulike former eller er brukt som potteskjuler. I tillegg har svanen en sterk og rik symbolikk, og vi har alle et forhold til denne store fuglen fra vår nordlige halvkule. Synet av en svane gjør noe med oss, og vi kjenner også svanene igjen fra eventyret og mytologien. Svanen er et symbol på kjærlighet og renhet, stolthet og storhet, lys, død, forvandling, skjønnhet og poesi. Den er grasiøs. Men ikke sart og hjelpeløs. Svanene er robuste og tøffe, og til tider ikke så lite brutale.

  • Arbeidet som konsulent på Biri Omsorgssenter har foregått midt i koronaperioden. De fleste møtene ble gjort digitalt.

  • I prosessen med kunsten utendørs hadde vi 3 dyktige kunstnere i konkurranse og valgte tilslutt Irene Nordli som utførende kunstner. Irene Nordli er en kunstner med et tydelig visuelt språk, arbeidene hennes er taktile, assosiative og håndverksmessig dyktig utførte. Hennes evne til å stedsrelatere kunsten, på en egen og overaskenlde måte, gjorde at kunstkomiteen enstemmig valgte henne. Samarbeidet med henne har vært preget av entusiasme fra alle involverte.

  • Birisvanen er blitt en flott «velkomstkomite» til Biri Omsorgssenter. 



  • Den sto en stund uten lys, men når lyset kom på, hjalp det jo veldig. 

  • Mer anonym om vinteren når alt blir hvitt. 

  • Gravd mye i grunnen i ettertid, antagelig for å fram strøm og lys. 

  • De eldre blei litt skuffa over å ikke bli invitert med på åpningen. 

  • De som bor der ser den masse. 

  • Mye turaktivitet og besøk rundt i uteområdet i ettertid.
     
  • Søndager kjøper folk fra bygda ofte middag etc. Har blitt et samlingspunkt for de som har noen på senteret. 

  • Diskusjon med mor om svanen hadde vrengt vingene bakover. Så jeg måtte ut å peke, for jeg hadde sett at det sitter en dame på kne inni der, med vingene som beskyttelse. 

  • I en diskusjon på Facebook ble det selvsakt en som kommenterte på at man heller kunne brukt de pengene på noe anna.