Nord-Aurdal ungdomskole, Tveitavegen 12, 2900 Fagernes
Nord-Aurdal kommune
Marit Arnekleiv
Aaland Arkitektkontor / SBG Byggprosjekt
© Marius Dahl og Jan Christensen / BONO
Nord-Aurdal ungdomsskole (NAUS).
Fasadeverk i Cembrit- og Steniplater
12,7 x 14 m + 7,2 x 14 m.
Aperture tar tak i byggets eksteriør ved å skape en bevegelse i fasaden på den nord-vestre delen av bygget vendt mot skolegården, landskapsrommet og Fagernes sentrum.
Fasadeverket baserer seg på institusjonens eksisterende forkortelse, NAUS. Disse bokstavene er komponert som en tett form over hjørnet av bygningen, fra bunn til topp, og danner en delvis abstrakt form, men det er fortsatt mulig å lese de overlappende linjene og flatene som bokstavene NAUS.
Kriterier for verket
Kunstutvalget ønsket at de ulike kunstprosjektene skulle bidra til å skape identitetsmarkører både ute og inne.
Stikkordene - Hvem er vi / hva gjør vi – speiles derfor i hele kunstplanen.
Konsept
Verkets tittel «Aperture» utspiller seg i fasadeplatenes tilsynelatende egenskaper med å dekke over eller åpne opp – i overført betydning – det ser ut som om fasaden er frosset i et transformativt øyeblikk.
Norsk billedkunstner.
Etter utdanningen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole/KHIO (1994-1999) bodde og arbeidet han i ti år i Istanbul, Tyrkia.
Han er i dag styreleder for Buskerud Bildende Kunstnere og BONO og har hatt oppdrag som kunstner, kunstkonsulent og styremedlem ved flere kunstinstitusjoner, ved siden av samarbeidet med Jan Christensen.
Foto:Linda Bournane Engelberth
Foto: Marius Dahl selv
Foto: Gunhild S. Arnekleiv
Foto: AvisaValdres.no
Kunstnerduoen har sammarbeidet om flere prosjekter siden 2012.
I dette prosjektet har vi hatt et veldig godt samarbeid med alle involverte, fra kommunenen til leverandører, lokal ingeniør og lokale montører.
Vår tilnærming til gjennomføring av slike kompliserte installasjoner er den samme som andre leverandører og entreprenører har, og vi hadde en veldig god opplevelse og er veldig glade for kunstverket ved NAUS.
Vi forbereder teknisk underlag og tegninger, og planlegger arbeidet på samme måte som entreprenørene jobber. Derfor har det gått sømløst. Det er ikke nødvendigvis slik at de forventer at kunstnere gjør CAD og detaljtegning, men dette er noe vi har lang erfaring med. Vi har stor glede av å kombinere praktisk arbeid med teknologiske hjelpemidler, ikke bare for visualisering, men også for bruk under selve produksjonen.
I stedet for å tenke farger som skal erstatte det grå og monotone som preget bygget tidligere, benytter Marius og Jan de samme materialene som allerede er i bruk i fasaden. Ved å endre strukturen og formene i fasadeplatene, greier de å skape et integrert kunstverk i den allerede ferdigbygde skolen. Ved å «rydde litt opp» i de ulike fasade-elementene, kommer også de eksisterende fargene som finnes i f.eks. myldrearealene på grunnplanet mer til sin rett.
Et imponerende arbeide i å lese byggets potensiale og funksjon.
Kunst i Innlandet formidler offentlige kunstverk i Innlandsregionen.
Prosjektet drives av Kunstbanken senter for samtidskunst og Oplandia senter for samtidskunst.